Тема: ВИЗНАЧЕННЯ ОРГАНІЗМІВ ЗА ВИЗНАЧНИКАМИ
Рада зустрічі з вами, шановні п'ятикласники!
Маю надію, що на сьогоднішньому уроці ви отримаєте заряд позитивних емоцій, зможете навчитися чогось нового, здобути нові знання.
Тож, вперед, до відкриттів!!!!
Маю надію, що на сьогоднішньому уроці ви отримаєте заряд позитивних емоцій, зможете навчитися чогось нового, здобути нові знання.
Тож, вперед, до відкриттів!!!!
Спочатку давайте повторимо та пригадаємо те, що ми вивчали раніше.
Розпочнемо з інтелектуальної розминки
- На які царства поділена жива
природа?
- Які є органи у рослин?
- Які є органи у тварин?
- Чим відрізняються тварини від
рослин?
- Чим гриби відрізняються від тварин? Рослин?
Продовжуємо розминати наш мозок. Пройдемо тестування!
Натисніть на посилання і перейдіть на тренувальний тест.
Ви молодці. А зараз, відпочинте та переглянте відео!
Так, дійсно, рослини дуже красиві, різноманітні і
цікаві! Вони влаштовані абсолютно особливим чином. І, незважаючи на те, що вони
такі різні, у всіх рослин є дуже багато спільного.
Головна особливість рослин у тому, що, на
відміну від тварин, вони самі забезпечують себе харчуванням. Для цього їм
достатньо лише трохи ґрунту та сонячного світла, з їхньою допомогою вони
успішно синтезують собі їжу. Тому їм зовсім не потрібно постійно шукати їжу, їм
взагалі не треба рухатися, досить просто рости і підставляти своє листя сонцю.
Може, тому їх так багато на Землі?
Про рослин ми пригадали, прийшов час згадати особливості тварин.
Переглянте відео
Дайте відповіді на тестові питання!
Рослини і тварини - це організми, які оточують нас. Більшість з них, ми бачимо неозброєним оком, милуємося. Але є ще й інші представники органічного світу, про існування деяких з них, у певних обставинах, ми навіть не здогадуємося. Хто ж вони?
Пропоную переглянути відео
Звичайно, не забудемо і про ще одне Царство живих організмів. Ну ви, звичайно, здогадалися! Так, дійсно, це бактерії. Тож згадаємо і про них.
Переглянте відео
Перевірте свої знання
Ви молодці! Добре попрацювали.
Якщо втомилися, можете трішки відпочити😉
Перенесіться в світ чарівної музики і природи!!
Відпочили. Тож можемо перейти до нової теми!
За даними вчених, на планеті живуть 8,7 мільйона (з похибкою 1,3 мільйона) видів істот, з яких близько 7,7 мільйона становлять тварини.
Створення першої наукової класифікації
організмів належить шведському природодосліднику Карлу Ліннею (1707-1778 pp.)
У мене виникає питання:
- Чи багато ви знаєте назв рослин, тварин,
грибів, які є у нашім краї?
- Як бути з тими організмами, назви яких
вам невідомі?
Розв'язати проблему визначення назви і
особливостей організму допомагають визначники рослин, тварин, грибів, які
роблять у вигляді книг чи атласів. Кропіткою і тривалою була праця природодослідників
зі створення цих посібників. Зараз на сучасному етапі вже існують інтерактивні
визначники в Інтернеті.
Практичне заняття
Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів визначників
Мета: ознайомитись
зі структурою атласів-визначників, спробувати визначити організми за допомогою
визначальної картки.
Матеріали
і обладнання:
роздавальний матеріал (фотографії або малюнки організмів).
Хід
роботи
1.Прочитайте
текст про визначальні картки та алгоритм роботи з ними, поданий нижче.
Визначальна картка – це спрощений
варіант визначників, якими користуються науковці. Щоб навчитись визначати
організми, необхідно ознайомитись зі структурою картки і правилами роботи з
нею.
Усі
визначники мають ступеневу структуру, кожен ступінь містить тезу (положення) і
антитезу (протиположення). Завдання дослідника – визначити, яке з цих двох
положень характеризує організм, який визначається.
Алгоритм роботи
з визначальною карткою
1 1. Щоб
визначити організм, прочитайте тезу й антитезу першого ступеня і вирішіть, яка
ознака більше відповідає організму, який ви визначаєте.
2. У кінці
обраної тези або антитези стоїть цифра нового ступеня, на якій потрібно перейти.
3 3. На новому
ступені продовжуйте таке ж порівняння тези й антитези з ознаками організму.
4. На якомусь
ступені вибрана вами теза або антитеза закінчиться не цифрою, а назвою
організму. Це – визначений вами організм.
5 5. Назва організму
складається з двох слів. Перше слово – це родова назва, друге - видова.
6. Обидва
слова складають наукову назву організму.
2. За допомогою
визначальних карток, спробуйте визначити запропоновані вам
організми рослин,
тварин і грибів.
3.Запишіть шлях
визначення (наприклад, 1-0-7-0) і назву організму у зошит
№
Назва
рослини
№
Назва
тварини
№
Назва
гриба
1.
Грицики звичайні
0-9-0-0-0
1.
Підосиновик звичайн
0-7-7
2.
2.
Визначальна
картка рослин
1
Дерево або кущ……………………………………………………….
2
0
Трав’яниста
рослина………………………………………………….
9
2
Дерево…………………………………………………………………
3
0
Кущ ……………………………………………………………………
6
3
Листки овальні з гострим
кінцем……………………………………
4
0
Листки вузькі, довгі, зверху зелені,
знизу білі……………………..
5
4
Плід – горішок з зеленою обгорткою з
шипиками
Бук лісовий
5
Стебла довгі, жовтувато-бурі. Квіти зібрані
у суцвітті – сережки
Верба біла
6
Листки середні, серцеподібні із
зубчастими виїмками по краю….
7
0
Листки дрібні, овальні. На стеблі
наявні колючки…………………
8
7
Плід – горішок
Ліщина лісова
8
Плоди – дрібні, темно-сині кістянки
Терен колючий
9
Квіти білі………………………………………………………………
10
0
Квіти іншого кольору
……………………………………………….
0
10
Квіти зібрані у суцвіття на кінцях
стебла. Листки трійчасті, овальні, на довгих черешках. Стебло повзуче.
Конюшина
повзуча
0
Квіти дуже дрібні, зібрані у довге
суцвіття китицю. Листки розсічені, утворюють прикореневу розетку. Плоди –
дрібні, трикутникоподібні
Грицики
звичайні
11
Квіти синьо-бузкового кольору,
нагадують дзвін. Листки довгі, вузькі.
Дзвоники
персиколисті
0
Квіти сині з п’яти роздільних
пелюсток. Листки дрібні, темно-зелені, по два один навпроти іншого. Стебло
повзуче.
Барвінок малий
ГРИБИ
Визначальна картка грибів
1
Нижня частина шапинки утворена пластинками………………….
2
0
Нижня частина утворена трубочками …………………………….
5
2
На ніжці відсутнє покривало……………………………………….
3
0
Ніжка з покривалом ………………………………………………..
4
4
Шапинка зверху біла або сірувата, знизу рожево-коричнева.
Ніжка біла. Покривало біле
Печериця звичайна
0
Шапинка напівопукла, червоно-коричнева зверху,
жовтувато-коричнева знизу. Ніжка товстенька, охрясто-червонувата. Покривало
білувате.
Опеньки звичайні (ялинові)
5
Ніжка товста і коротка………………………………………………
6
0
Ніжка струнка…………………………………………………………
7
7
Шапинка напівсферична, зверху іржасто-коричнева
або темно-червона, знизу білувата. Ніжка біла, вкрита темними лусочками
Підосиковик звичайний
0
Шапинка зверху темно-коричнева, знизу жовтувата.
Ніжка білка, вкрита темними лусочками.
Підберезник звичайний
Практичне заняття
Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів визначників
Мета: ознайомитись
зі структурою атласів-визначників, спробувати визначити організми за допомогою
визначальної картки.
Матеріали
і обладнання:
роздавальний матеріал (фотографії або малюнки організмів).
Хід
роботи
1.Прочитайте
текст про визначальні картки та алгоритм роботи з ними, поданий нижче.
Визначальна картка – це спрощений
варіант визначників, якими користуються науковці. Щоб навчитись визначати
організми, необхідно ознайомитись зі структурою картки і правилами роботи з
нею.
Усі
визначники мають ступеневу структуру, кожен ступінь містить тезу (положення) і
антитезу (протиположення). Завдання дослідника – визначити, яке з цих двох
положень характеризує організм, який визначається.
Алгоритм роботи
з визначальною карткою
1 1. Щоб
визначити організм, прочитайте тезу й антитезу першого ступеня і вирішіть, яка
ознака більше відповідає організму, який ви визначаєте.
2. У кінці
обраної тези або антитези стоїть цифра нового ступеня, на якій потрібно перейти.
3 3. На новому
ступені продовжуйте таке ж порівняння тези й антитези з ознаками організму.
4. На якомусь
ступені вибрана вами теза або антитеза закінчиться не цифрою, а назвою
організму. Це – визначений вами організм.
5 5. Назва організму
складається з двох слів. Перше слово – це родова назва, друге - видова.
6. Обидва
слова складають наукову назву організму.
2. За допомогою
визначальних карток, спробуйте визначити запропоновані вам
організми рослин,
тварин і грибів.
3.Запишіть шлях
визначення (наприклад, 1-0-7-0) і назву організму у зошит
№
|
Назва
рослини
|
№
|
Назва
тварини
|
№
|
Назва
гриба
|
1.
|
Грицики звичайні
0-9-0-0-0 |
1.
|
Підосиновик звичайн
0-7-7 |
||
2.
|
2.
|
Визначальна
картка рослин
1
|
Дерево або кущ……………………………………………………….
|
2
|
0
|
Трав’яниста
рослина………………………………………………….
|
9
|
2
|
Дерево…………………………………………………………………
|
3
|
0
|
Кущ ……………………………………………………………………
|
6
|
3
|
Листки овальні з гострим
кінцем……………………………………
|
4
|
0
|
Листки вузькі, довгі, зверху зелені,
знизу білі……………………..
|
5
|
4
|
Плід – горішок з зеленою обгорткою з
шипиками
Бук лісовий
|
|
5
|
Стебла довгі, жовтувато-бурі. Квіти зібрані
у суцвітті – сережки
Верба біла
|
|
6
|
Листки середні, серцеподібні із
зубчастими виїмками по краю….
|
7
|
0
|
Листки дрібні, овальні. На стеблі
наявні колючки…………………
|
8
|
7
|
Плід – горішок
Ліщина лісова
|
|
8
|
Плоди – дрібні, темно-сині кістянки
Терен колючий
|
|
9
|
Квіти білі………………………………………………………………
|
10
|
0
|
Квіти іншого кольору
……………………………………………….
|
0
|
10
|
Квіти зібрані у суцвіття на кінцях
стебла. Листки трійчасті, овальні, на довгих черешках. Стебло повзуче.
Конюшина
повзуча
|
|
0
|
Квіти дуже дрібні, зібрані у довге
суцвіття китицю. Листки розсічені, утворюють прикореневу розетку. Плоди –
дрібні, трикутникоподібні
Грицики
звичайні
|
|
11
|
Квіти синьо-бузкового кольору,
нагадують дзвін. Листки довгі, вузькі.
Дзвоники
персиколисті
|
|
0
|
Квіти сині з п’яти роздільних
пелюсток. Листки дрібні, темно-зелені, по два один навпроти іншого. Стебло
повзуче.
Барвінок малий
|
ГРИБИ
Визначальна картка грибів
1
|
Нижня частина шапинки утворена пластинками………………….
|
2
|
0
|
Нижня частина утворена трубочками …………………………….
|
5
|
2
|
На ніжці відсутнє покривало……………………………………….
|
3
|
0
|
Ніжка з покривалом ………………………………………………..
|
4
|
4
|
Шапинка зверху біла або сірувата, знизу рожево-коричнева.
Ніжка біла. Покривало біле
Печериця звичайна
|
|
0
|
Шапинка напівопукла, червоно-коричнева зверху,
жовтувато-коричнева знизу. Ніжка товстенька, охрясто-червонувата. Покривало
білувате.
Опеньки звичайні (ялинові)
|
|
5
|
Ніжка товста і коротка………………………………………………
|
6
|
0
|
Ніжка струнка…………………………………………………………
|
7
|
7
|
Шапинка напівсферична, зверху іржасто-коричнева
або темно-червона, знизу білувата. Ніжка біла, вкрита темними лусочками
Підосиковик звичайний
|
|
0
|
Шапинка зверху темно-коричнева, знизу жовтувата.
Ніжка білка, вкрита темними лусочками.
Підберезник звичайний
|
Визначальна
картка тварин
1
|
Тварина живе на суходолі………………………………………….
|
2
|
0
|
Тварина живе у воді…………………………………………………
|
9
|
2
|
Тварина добре літає…………………………………………………
|
3
|
0
|
Тварина не вміє літати ……………………………………………..
|
8
|
3
|
Тварина належить до птахів ……………………………………….
|
4
|
0
|
Тварина належить до метеликів
|
7
|
4
|
Птах великих розмірів, має довгі кінцівки і дзьоб
……………….
|
5
|
0
|
Птах великих розмірів з короткими ногами і гострим
дзьобом…
|
6
|
5
|
Спина і крила сірі, шия біла, на голові чорна
полоса
Чапля сіра
|
|
0
|
Голова і половина шиї чорні, крила сірі. На голові
є червона пляма і біла полоса
Журавель сірий (!)
|
|
6
|
Забарвлення верху тіла темне,
сіро-буре, нижня частина білувата з поперечними сірими смужками. У дорослого
самця над очима виражені білі «брови». Ноги опірені. Колір очей червоно-коричневий
або яскраво-жовтий
Яструб великий
(Половик)
|
|
0
|
Верх тіла у дорослого птаха
темно-бурий, низ − іржасто-рудий, з темними поздовжніми штрихами. Голова
помітно світліша, сірувата. Дзьоб в основі жовтий, на кінці
темно-сірий або чорний
Шуліка рудий
|
|
7
|
Крила
яскраво-жовті, задні зі шпорою,
синьо-голубою стрічкою і червоним вічком, по краю передніх крил чорна стрічка.
Косатець Махаон (!)
|
|
0
|
Крила блідо-жовті з трьома
довгими та двома короткими клиноподібними темно-сірими поперечними смугами та
чорною облямівкою на передніх крилах. Задні крила мають чорні хвостики, дві клиноподібні
темно-сірі смуги, сині місяцеподібні плями та по одному синьому очку з
облямівкою чорного та цегляного кольору.
Подалірій
красивий (!)
|
|
8
|
Олень великих розмірів. Тіло кремезне на струнких
ногах. Хвіст помітний. Забарвлення темно-руде, у молодих особин – з білими
плямами, взимку темніє. Самець має великі гіллясті роги з численними пасинками.
Олень благородний
(європейський)
|
|
0
|
Маленький олень з відносно
коротким тулубом. Вуха довгі, загострені; хвіст дуже короткий (2-3 см), майже
непомітний. Забарвлення одноколірне - руде, взимку сіре. Світле волосся
на сідницях під хвостом утворює «дзеркало». У
самця - невеличкі ріжки.
Сарна європейська
|
|
9
|
Тіло видовжене, циліндричне. Спинних
плавці два. Верхня щелепа довша за нижню. Забарвлення
жовтувато-сіре з темними плямами та більш-менш вираженими смугами.
Чіп звичайний (!)
|
|
0
|
У риби темно-зелена спина,
зеленувато-жовті боки з 5-9 темними вертикальними смугами. Спинних плавці
два. Хвостовий, анальний та черевні плавці яскраво-червоні.
Окунь звичайний
|
Ви молодці! Гарно попрацювали!
Завдання
Опрацюйте §37
За допомогою Інтернет-джерел визначити домашню кімнатну рослину.
Результати практичної роботи надсилайте через класного керівника у зручний для вас термін
Комментариев нет:
Отправить комментарий