Доброго дня!
Рада вітати вас на уроці біології!
31 березня
Тема уроку: "Хвощі та плауни"
Нам належить з'ясувати, чим вони відрізняються від мохів та що у них є спільного.
В далекі-далекі часи, коли над Землею стелилися вологі і теплі тумани, а на Землі мешкали гігантські ящірки, ліси були повні дивовижних дерев. Уявіть собі, що добре знайомі нам хвощі з плавунами досягали десятків метрів у висоту і були справжніми деревами.
???? Чому папороті, хвощі і плауни мали
гігантські розміри?
????Чому саме ці рослини так бурхливо розвивалися в
кам’яновугільному лісі?
Близько 300 млн. років тому клімат на Землі був теплим і вологим, а атмосфера насичена вуглекислим газом. В таких умовах почали розвиватися папоротеподібні рослини. Вони утворювали ліси на всіх континентах нашої планети, включаючи Антарктиду. В цей час лісами з деревовидних хвощів, плаунів і папоротей були покриті великі території.
Гігантські
деревоподібні хвощі та плавуни разом із величезними папоротями брали
участь в утворенні кам'яного вугілля.
Попрацюємо з підручником §40, складемо словник-довідник термінів до уроку
Запишіть до зошита
Терміни
|
Визначення
|
Спорангій
|
орган нестатевого розмноження водоростей, рослин і грибів, в якому
утворюються спори.
|
Спороносний колосок
|
верхня видозмінена спороносна частина пагонів плаунів і хвощів.
|
Заростки
|
перший статевий пагін у папоротей, хвощів, плаунів, що розвивається із
спори і утворює статеві органи.
|
Спорофіт
|
нестатеве покоління
|
Гаметофіт
|
статеве покоління
|
Життєвий цикл
|
чергування двох поколінь: спорофіту і гаметофіту (особин нестатевого і
статевого поколінь і відповідних способів розмноження).
|
Щоб
познайомитися з характерними ознаками хвоща, розглянемо хвощ польовий.
Робіть записи в зошиті
Хвощі — багаторічні трав'янисті рослини, які розмножуються за
допомогою спор і кореневищ.
Для польового хвоща характерні два
типи пагонів: весняні та літні пагони.
Розгляньте малюнок "Будова хвоща польового"
Таблицю запишіть
Весняні пагони
|
Літні
пагони
|
З'являються ранньою весною і використовують накопичені в
кореневищі поживні речовини. Їх стебло має коричневий колір, тому що в ньому
немає хлорофілу. Стебла мають членисту будову, кожен фрагмент якої завершує
колотівка лускатих листків. Навесні на верхівках пагонів з'являються схожі на
колоски утворення — спорангії, в яких розвиваються спори. Коли спори дозрівають і висипаються, весняні пагони
відмирають.
|
Виростають влітку і зеленіють до осені. У них зелене
членисте стебло, в якому здійснюється фотосинтез. Листя лускаті без
хлорофілу.
|
Стебло хвоща
грубе і гостре, тому що містить кремній. У колишні часи його
використовували для чищення посуду.
Розглятемо
А тепер перегляньте відео "Розмноження хвощів"
А тепер перевірте себе, трішки пограйте 😃
Продовжуємо.
З
хвощеподібних рослин лікувальні властивості виявляє хвощ польовий. Препарати з
цієї рослини призначають хворим на туберкульоз, при захворюваннях нирок, кровотечі
із сечових шляхів (виявляє кровоспинну дію), людям похилого віку, як засіб, що
поповнює кількість Силіцію в організмі.
Весняні і літні пагони хвоща сповнені цукру і білка. Їх
дуже люблять звірі: від зайця до корови і ведмедя. Але в хвощі міститься отруйна
речовина. Навесні, на початку літа і восени – її небагато, а в розпал літа хвощ
більш отруйний. У коней, наприклад, такий хвощ може викликати сильне отруєння –
«п'яну хворобу». В стеблах хвощів багато кремнезему, тому вони дуже жорсткі.
Ними можна користуватися як наждачним папером, а англійці навіть підлоги
вишкрібають хвощем.
Особливості плаунів вивчемо за допомогою таблиці (основне запишіть до конспекту)
ПЛАУНИ
Особливості будови надземної частини
|
Спорофіт плаунів – це нормально розвинена рослина, яка має корінь, стебло,
листки. Стебло повзуче, галузисте, дає вертикальні галузисті пагони заввишки
до
|
|
Особливості будови підземної частини
|
У
плауноподібних вже є справжні
корені.
|
|
Фотосинтезуючі органи
|
Молодий плаун має
зелені листки.
|
|
Органи,
в яких утворюються спори
|
Вертикальні пагони
закінчуються спороносними колосками.
|
|
Життєвий
цикл
|
Переважає спорофіт. Дозрілі спорангії тріскають, і з них висипаються
золотисто-жовті спори. Потрапивши в землю, спори проростають через 4 – 8
років у безхлорофільні підземні заростки (гаметофіт), що мають форму
барильця.
На нижній частині заростку утворюються ризоїди, а на верхній –
чоловічі та жіночі статеві органи.
Після запліднення утворюється зигота, а з неї виростає спорофіт.
|
1 – окремий спорангій; 2 – окремі спори; 3 – гаметофіт; 4 – формування спорофіта на гаметофіті після запліднення; 5 – дорослий спорофіт зі стробілами на верхівках пагонів |
Основні
представники в Україні
|
Плаун булавоподібний, плаун баранець
|
|
Середовище
існування
|
Зустрічаються здебільшого у хвойних і мішаних лісах як на рівнині,
так і в горах.
|
Значення
плауноподібних у природі та в житті людини
Роль сучасних плауноподібних у природі незначна, однак
їхні вимерлі деревоподібні родичі відіграли важливу роль в утворенні кам’яного
вугілля, з якого одержують мастила, смоли, кокс, пластмаси, парфуми та багато
іншого.
Тварини не
споживають ці рослини, оскільки вони жорсткі, а деякі види містять отруйні
речовини. Спори плаунів мають до 50% олії, завдяки чому не змочуються у воді та
плавають на її поверхні. Спори плаунів використовують у піротехніці для бенгальських
вогнів і феєрверків. При їхньому згорянні виникає тріск унаслідок гучного
лускання оболонок спор, коли олія всередині закипає. Спори плауна
булавоподібного застосовують як натуральну дитячу присипку й для обсипання
таблеток, у ветеринарії – для боротьби з комахами-паразитами домашніх тварин.
У флорі України поширено 19 видів плаунів. Серед них до
Червоної книги України занесено 7 видів: дифазіаструм сплюснутий, плаун річний,
лікоподієлу заплавну, баранець звичайний, плаунок швейцарський, плаунок
плауноподібний,молодильник озерний.
Запам'ятали? А тепер перевірте себе!
Зробимо висновок. Плауноподібні
та хвощеподібні – два відділи вищих спорових рослин, які в наш час представлені
багаторічними трав'янистими рослинами. Спори у них розвиваються у спороносних
колосках.
Підсумуйте вивчене та пограйте
А тепер час домашнього завдання:
1. Опрацюйте §40 вашого підручника.
2. Заповніть у зошиті таблицю на ст.181
3. Вивчіть конспект уроку
Для закріплення вивченого матеріалу, пропоную у вільний час переглянути відеоурок
ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ💓💓💓
Этот комментарий был удален администратором блога.
ОтветитьУдалить